dinsdag 8 september 2015

Gender in kinderkleding, kies unisex



Een van mijn favoriete kledingwinkelketens uit Zweden kwam een tijdje geleden met deze quote. Wij maken kleren voor kinderen. Niet voor meisjes. Niet voor jongens. Hurra! zeg ik daar op. Want het is iets waar ik me druk om maak.

Ga een willekeurige kinderkledingwinkel binnen en het blauw en roze juicht je tegemoet. Je bent nog maar net vers geboren en al meteen word je ingedeeld in het hokje jongen/meisje. Natuurlijk zijn er varianten op blauw en roze. Ik noem maar wat; groene camouflage of paars met glitters, je snapt wat ik bedoel.

Is het je wel eens opgevallen dat het 'menu' in mijn winkel niet filtert op jongen/meisje?
Al vanaf het begin van Little Shop around the Corner maak ik me er hard voor om zoveel mogelijk kleding in te kopen in unisex kleuren en modellen. Gelukkig sta ik niet alleen in mijn mening en bieden de merken met wie ik werk genoeg opties om unisex kleding te kunnen verkopen.

Denk aan Duns Sweden met hun mooie prints, aan ManyMonths met hun wollen kleding in groen, paars, oranje, turqoise, aan Cosilana met hun gamma aan kleuren en modellen die niet specifiek boy or girl zijn.

Think outside of the box. Kinderen zijn kinderen. En als je ze leert dat je alles kan zijn wat je wil, dan is het handig om niet bij voorbaat al in een hok te zitten.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten