dinsdag 24 juli 2012

Zomerjam

Op sommige dagen heeft het gewoon geen zin om aan het werk te zijn. Vandaag is zo'n dag. Het is komkommertijd. Ik kan zitten wachten op e-mails die binnenkomen, maar het lijkt wel of mijn klanten allemaal op vakantie zijn. Niet de LSatC klanten hoor, de winkel staat niet stil, maar mijn andere werk, dat met die boeken, daar is het wel een beetje rustig. Natuurlijk ligt er nog een berg aan onbegonnen klusjes, maar daarvoor heb ik hersens nodig. En die doen het vandaag ook niet, want het is mooi weer en mijn vakantie ligt in het verschiet.

Dat het eindelijk zomer is, heeft ook onze moestuin in de gaten. Tijd voor zomerfruit! Tijd voor jam!

Wat heb je nodig?
1 kilo zomerfruit, ik koos rabarber, frambozen, aardbeien en wijnbessen
300 gram suiker
een zakje Marmello

Je wast en snijdt het fruit en zet het met wat water in een ruime pan op tot het kookt. Ik heb het fruitsoepje gepureert met mijn staafmixer, maar als je klein fruit gekozen hebt, is dat niet echt nodig.
Je mengt de Marmello met het suiker en voegt het toe aan het fruit en laat het een minuut doorkoken.
Ik spaarde wat glazen potjes op die ik goed schoonmaakte. Het mengsel kan nu in de potten. Draai de deksels er stevig op en zet ze voor minstens 20 minuten op de kop.

Je kan je voorstellen dat het hier heerlijk ruikt inmiddels en dat we vanavond kwark met zomerfruitjam als toetje hebben.
Wat zal ik nu eens gaan doen? Toch maar zo'n nadenkklusje van die berg oppakken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten